هشدار محققان در مورد ارتباط دیابت نوع 2 و سرطان پانکراس

30 ژانویه2017- محققان موسسه‌ی بین المللی تحقیقات پیشگیری در لیون فرانسه اعلام کردند بین  دیابت نوع 2 و سرطان لوزالمعده در بیمارانی که مدیریت دیابت آنها به سرعت رو به وخامت می‌گذارد و نیاز به درمانهای تهاجمی‌تری دارند، ارتباطی وجود دارد. نتایج این تحقیق هشداری برای بیماران و پزشکان در رابطه با شروع دیابت نوع 2 به عنوان علامتی از سرطان لوزالمعده‌ی پنهان است. این یافته‌ها در روز دوشنبه در کنگره‌ی سرطان اروپا در آمستردام ارائه گردید.

  Alice Koechliمدیر این تحقیقات می‌گوید: پزشکان و بیماران دیابتی باید درباره‌ی شروع دیابت و یا وخیم شدن سریع وضعیت دیابت آگاه باشند، زیرا این موضوع می‌تواند علامتی از سرطان لوزالمعده ی پنهان باشند که در این صورت باید مراحل بررسی سرطان بسرعت آغاز شود.

 درحالیکه بیش از 4 میلیون نفر در انگلستان به دیابت مبتلا هستند، 90 درصد این افراد به دیابت نوع 2 مبتلا می‌باشند، نرخ شیوع سرطان پانکراس بسیار نادر است و تقریباً سالانه 10 هزار سرطان پانکراس شناسایی می شود.

 در مورد ارتباط بین دیابت نوع 2 و سرطان لوزالمعده مدتی است که بحث‌هایی وجود دارد اما Koechli تاکید کرد که این یافته‌ها نشان می‌دهد که به اقدامات بیشتری برای شناسایی سرطان پانکراس قبل از بروز علایم آن نیاز است.

 او می‌گوید: در حال حاضر هیچ روش خوب و غیر تهاجمی برای تشخیص سرطان پانکراس که علایمی از آن رویت نشده باشد، وجود ندارد، ما امیدواریم این نتایج مشوقی برای انجام تحقیقاتی به منظور شناسایی مارکرهای خونی ابتلا به سرطان پانکراس باشد که بر اساس آن اتخاذ تصمیم برای معاینات بعدی مانند اندوسکوپی تایید شود.

 نزدیک به یک میلیون بیمار از ایتالیا و بلژیک در این مطالعه شرکت داشتند که در 50 درصد آنها  سرطان پانکراس، یکسال پس از ابتلا به دیابت نوع 2 تشخیص داده شده بود. درمیان سایر افرادیکه به دیابت نوع 2 مبتلا بودند و وضعیت بیماری آنها بطور چشمگیری وخیم شده بود، خطر سرطان پانکراس 7 برابر افزایش یافته بود.

Maggie Blanks مدیر اجرایی بنیاد ملی خیریه‌ی تحقیقات سرطان پانکراس در مورد این یافته گفت: ارتباط بین سرطان پانکراس و دیابت نوع 2، حوزه‌ای است که توجه پژوهشگران را برای چندین سال بخود معطوف کرده است، بنابراین مشاهده‌ی مطالعاتی در این زمینه که اطلاعات جدید و بالقوه ارزشمندی را ارائه نموده است، بسیار قابل تحسین است و می‌تواند به پزشکان در مورد بررسی‌های دقیق‌تر بیماران خاص، هشدار دهد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jan/researchers-warn-about-association-between-type-2-diabetes-and-pancreatic-cancer-91234721.html